Költöztetés. A költöztető piac új szereplői, és azok tarifái!
A reklám, a reklámozási szakma egyik alaptörvénye, hogy magadat dicsérd, de a konkurenciádat ne szapuld, mert abból rosszul jöhetsz ki. Mindig ehhez tartottam magam, de most ezt megszegem. Hogy miért? Sajnos kényszerűségből, mert az amúgy is túltelített, gyenge szakmai minőséget nyújtó költöztető piacon újabb szereplők jelentek meg. Ez önmagában nem lenne baj, hiszen biztos mindenkiben felmerül, hogy a piac önmagát alakítja és szabályozza árban, kínálatban - és minőségben is, a kereslet-kínálat alapján. Szépen és bölcsen hangzik, de sajnos ebben a szakmaiságot nem igazán kínáló, minőségi munkát nem minden esetben igénylő piacon másnak kellene nőnie - nem a résztvevők számának.
Eddig kik költöztettek?
Sajnos nagyon kevesen vannak a piacon, akik egy szakmának, szakmai kihívásnak tekintik a költöztetést. Akik erre a speciális szakmára alakították ki teher-gépkocsijaikat, illetve dolgozóik gyakorlottsága, szakmai hozzáértése erre a kevéssé megbecsült mesterségre orientálódott. Ők, köztük a Franko-költöztetés, nagyon kevesen vannak - vagyunk a piacon. Annál többen azok az általános áruszállítók, akik a normál áruszállítás kiegészítéseként vállalnak néha költöztetést, innen-onnan szerzett alkalmi rakodókkal. Járműveik semmilyen formában nincsenek a költöztetés alapvető követelményeihez alakítva. Ők már jóval többen vannak. Számukra nem létfontosságú egy költöztetés professzionális elvégzése, hiszen nem ebből élnek. Ez csak egy plusz, kiegészítő tevékenység számukra. Árképzésükben viszont a kevés, ebből élő profi költöztetők áraira támaszkodtak, ebből indultak ki. Összegezve: lényegesen rosszabb színvonalon, de azonos árban dolgoztak, mint a nagyon kevés igazi, profi költöztető.
De nem róluk akarok beszélni, hanem a legújabb költöztetőkről. Előtte viszont szeretném bemutatni a költöztetés nehézségeit.
Nehéz szakma, nehéz piac! Ez a költöztetés.
Sajnos sajátos ez a piac! Mindenki ért a költöztetéshez, szinte mindenki csinálta már, vagy úgy gondolja, hogy tudja csinálni. Nem becsülik a fuvarozáson belüli speciális szakmaként, pedig kőkeményen az. Nemcsak a filcezett, dobozos, speciális kialakítású és nagy térfogatú költöztető tehergépkocsi szükséges a magas színvonalú munka elvégzéséhez. A legfontosabb kritérium a becsületes, nagy munkabírású, kitartó, udvarias, és főleg gyakorlott rakodó! Gondoljuk bele: legyen udvarias az izgatott, és sokszor ideges megrendelővel. Gyorsan, és hiba nélkül, kitartóan, és főleg szakszerűen végezze ezt a nagy fizikai megterhelést jelentő munkát. És mindezeken felül legyen becsületes, hiszen idegen emberek személyes ingóságai között végzi a feladatát. És másnap kezdheti elölről. Sokan nagy lendülettel kipróbálják, majd egy nap munka után fel is hagynak az ötlettel, mert egyszerűen nem bírják.
Mennyit lehet a költöztetésből keresni? Mi a költöztető cég haszna?
Igen nehéz, gondolják sokan, de valószínűleg jól lehet vele keresni. Mindig azt vallom, hogy a számok nem hazudnak, tehát számoljunk. A Franko Költöztetés óradíja 2016 őszén, 3 fős brigád esetében (tehát a költöztető tehergépkocsival és a 3 fős személyzettel együttesen) óránként 7000 forint. Ebből 3500 forint a személyzeté, és 3500 forint a cégé. Tehát a munkavállaló szemszögéből nézve 1130 forint/óra a rakodó, és 1240 forint/óra az aktív rakodást is végző sofőr munkadíja. Ebből a díjból kell becsületes, profi, és udvarias dolgozót fizetni. Hát nem egyszerű. Ki kell jelentenünk: kemény munka, sajnos alulfizetve.
Nézzük mindezt a költöztetést végző cég szemszögéből!
Mint ahogy az előzőekben már kiszámoltuk, 50%-a a nettó bevételnek a munkadíjak fedezésére megy el. Marad óránként 3500 forint a cégnek. Ebből kell kifizetni a munkások járulékát, a biztosításokat, az irodai dolgozók teljes bérét; emellett ott van a belföldi árukár, a nemzetközi CMR, a casco, és a kötelező biztosítások. Sajnos a felsorolást, még ha tájékoztató jelleggel készül is, folytatnom kell. Telephelyet, ahol a tehergépkocsik parkolhatnak, irodát, ahol a munkaszervezés folyik, súlyadókat, iparűzési adót, munkavállalói és munkáltatói járulékokat kell fizetni, és az adók szinte végtelen sora még folytatható lenne. És akkor még hol marad a tehergépkocsik beszerzési és lízing költsége, a folyamatos üzemeltetés miatt felmerülő karbantartási költsége - aminek mértéke egy egyszerű példával is érzékeltethető. Egy darab, hátsó tengelyre való, úgynevezett húzó gumi ára - típus és méret függvényében - akár 130 000 forint is lehet. Nem folytatom tovább, a nagyságrend ebből is felmérhető.
Miért vagyunk mégis a költöztetés szakmában?
A 3500 forint óránkénti díj, sajnos, nagyon kevés, sőt, siralmasan kevés egy tisztességes, hosszú távú, színvonalas, és számon kérhető munkában gondolkodó cég számára. Igazából, amit leírtam, nem tartozik senkire, sőt, talán nem is érdekli az ügyfeleinket - de talán így, leírva, számokkal alátámasztva, elgondolkodtatja a megrendelőt, hogy miért is fizet annyit, amit elsőre még soknak is találhat.
Cégünk, a Franko Teher Kft. 26 évvel ezelőtt, amikor megalakult, még (talán naivan) hitt abban, hogy ha valaki hosszú távon, és persze színvonalasan ugyanazt a munkát végzi, annak meglesz az eredménye. Ez a hit az évtizedek, és több mint tízezer költöztetés elvégzése után jelentősen megkopott, de még kitart. Kénytelen kitartani, mert a mókuskerékből kitörni nem lehet. Viszont jelentősen senki nem változik, így a magas minőségre törekvő elveink még a régiek. Tehát ne aggódjon senki: ahogyan eddig, úgy ezután is profi költöztetést végzünk, az elkeserítő számadatok ellenére is.
Új költöztetők.
Itt térnék vissza a cikkem elején leírtakra. Új költöztetők jelentek meg a piacon. Még olcsóbbak, ami a tényeket és a költségeket nézve fenntarthatatlan. Munkát akarnak szerezni, úgy, hogy semmilyen múltjuk, és ezáltali referenciájuk nincs. Nem áldoztak az infrastruktúra szakmai kihívásoknak megfelelő kiépítésére, nincsenek gyakorlott, és főleg viszonylagosan megfizetett dolgozóik. Csak a mának élnek, nem is gondolkoznak a hosszú távú költöztetésben. Vállalom: szar munka, kevés pénzért.
Percdíjas tarifával operálnak, csak a felrakodásra, és a lerakodás tényleges idejére számolva. Mit eredményez ez az összességében 10-20%-kal olcsóbb költöztetési ár? Mérhetetlenül alulfizetett, és be nem jelentett, sőt, még csak nem is állandó dolgozókat. Lepukkant, nem költöztetésre kialakított öreg gépkocsiparkot. Mit gépkocsiparkot - legtöbbször egy darab tehergépkocsival, és egy brigáddal rendelkeznek. Munkájukra ezáltal jellemző, hogy elvész a számon-kérhetőség, és a minőség is.
A költöztetés nem olyan, mint amikor henteshez megyünk. Az egyik hentes kicsit ugyan drágább a másiknál, de jóval frissebb az áruja. Lehet, hogy egyszer elmegyünk az olcsóbbhoz, hogy kipróbáljuk, de jövő héten visszatérünk a megfizethető, jó minőséghez. Sajnos nem minden héten költözünk, hanem lehet, hogy csak egyszer az életben. Így, ha rosszat választunk, akkor azt sokáig „élvezhetjük”.
Ezért a tanácsunk csak egy lehet. Ne csak az árakat nézze, hanem lásson a kirakat mögé is! A mai, információban gazdag világban számtalan módja van, hogy körültekintően válasszon költöztetőt, mert higgye el, megéri. Mindenképp megfizethetőt válasszon, de a minőség, a tradíció, a gyakorlat, és a számon-kérhetőség ugyanolyan szerepet kapjon a döntésében, mint az ár.
Frankovics Péter